15 juli 2013

Uttalande från IFALPA

Den internationella pilotorganisationen IFALPA protesterade kraftfullt i förra veckan mot att företrädare från olika haverikommissioner runt om i världen i allmänhet och den amerikanska (NTSB) i synnerhet, var snabba med att uttala sig om orsaker till San Fransiscoolyckan. Piloternas namn publicerades snabbt och dessa utmålades på flera håll som syndabockar. En haveriutredning är ett gigantiskt pussel, som ofta tar lång tid att färdigställa och bör ha som mål att komma med förbättringsförslag och inte fördömanden.
Trenden idag går tyvärr mot att hänga ut enskilda individer i massmedia och skapa en syndabockskultur, som inte gagnar säkerhetsrelaterat arbete överhuvudtaget. Det är viktigt att ha i åtanke att "ett utfört arbete är ett förstått arbete", dvs den enskilde utför sina sysslor på det sätt som vederbörande tror är korrekt. Detta sätt kan visa sig vara mer eller mindre bra i längden, men har till största del sin grund i arbetsgivarens arbete med säkerhetskultur och omfattar allt ifrån rekrytering, träning/utbildning och det dagliga arbetet till manualer, ledare, hantering av de anställda osv. Utredningen av "det utförda arbetet" i samband med olyckor och incidenter måste vara mångfacetterad, tidskrävande och noggrann. Därför är IFALPA:s kritik i allra högsta grad befogad:

http://ifalpa.org/store/14PRL01%20-%20Full%20investigation%20of%20Asiana%20Flight%20214%20accident%20needed%20before%20drawing%20conlcusions.pdf

1 kommentar:

  1. Vi har en svensk Haverikommission som inte heller den drar sig från att framföra subjektiva slutsatser.

    SvaraRadera