Jag har i tidigare blogginlägg under året beskrivit
hur utsatta certifikatinnehavare är; vissa sjukdomar och diagnoser tycks hellre
”skyfflas under mattan” än behandlas eftersom certifikatet riskerar att dras
in. Detta är naturligtvis oacceptabelt både för den enskildes välbefinnande och
för säkerhetsarbetet inom berörda organisationer.
I senaste numret av Aero Safety World (November
2012, Vol 7, Issue 10) beskrivs en studie på liknande tema, gjord på uppdrag av
BALPA (British Air Line Pilots´Association). Ett underliggande antagande i
studien är att tillit är (den bortglömda) basen i dagens flygsäkerhetsarbete. För att ett organisatoriskt lärande ska ske
krävs det en öppen kommunikation både uppåt och neråt inom organisationen. Ett
baskriterium är då att det finns tillit nog för att föra riskfylld information
vidare uppåt. Artikeln redogör för forskningsläget inom detta område, i de
fall någon läsare fortsatt betvivlar sanningshalten i detta påstående.
På
frågan ”If you felt stressed and/or
fatigued, who would you talk to?” På en klar förstaplats hamnar partner
(n=336) följt av kollega (219), vän (162) och husläkare (97). Först på femte
plats kommer ”fleet manager” (62) och därefter flygläkare (59). En studie gjord
av Kenexa High Perforamnce Institute (2011) i USA visade att 28% av de
anställda misstrodde sina ledare och att 24% svarade att de var osäkra. D.v.s
mer än hälften av de anställda saknade tydlig tillit till sina ledare. Detta
beskrivs som en ”organizational pathogen” där motmedlet anses vara en kraftfull
insats från HR-avdelningen – med fokus på att återskapa tillit och öppenhet
mellan piloter och chefer.
Jag tycker att detta är en mycket tänkvärd men
alarmerande artikel, särskilt idag 2012 när t ex kontraktspiloter tycks vara
framtidens melodi. Vilken kontraktspilot vågar kommunicera sin problematik
vidare när ett kontraktsförlängande står på spel? Flygbranschen har under det
senaste decenniet målat in sig i ett hörn av kontraproduktivt företagsklimat;
ekonomiska hänsyn har använts som grund för att montera ner en välfungerande
säkerhetskultur.
Vi har redan sett haverier orsakade av utmattade
piloter, men Europeiska myndigheter fortsätter att arbeta mot allt högre arbetsbelastningar
för flygande (60h långa arbetsveckor). Visserligen görs detta med påpekandet
att den enskilde piloten har det yttersta ansvaret för att vara utvilad och
pigg under arbetet. Saknas det möjligheter till en tillitsfull och öppen
kommunikation så faller detta påpekande platt till marken.
http://flightsafety.org/asw-issues
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar