14 november 2012

Det "Anpassade Flygpsykologiska Testet" till SAA - en orättvis halvmesyr

Under den gångna hösten tilldelades Scandinavian Aviation Academy (SAA) ansvaret för att bedriva den nya Integrerade Trafikflygarhögskolan. Detta blir en 2,5 år lång statligt finansierad yrkeshögskoleutbildning med säte i Västerås och med första kursstart i januari.

På SAA:s hemsida kan man läsa följande: ”Utbildningen ställer höga krav på bland annat säkerhetsarbete, analytisk förmåga, stresstålighet, beslutsfattande, simultankapacitet och förmåga att tillgodogöra sig mycket teori på kort tid. Eftersom både trafikflygarutbildningen och arbetet som pilot kräver att du har rätt kompetenser är det ett förkunskapskrav att genomföra ett godkänt anpassat flygpsykologiskt lämplighetstest (tidigare benämnt flygpsykologiskt YH-test).”

Paradoxen är dock att detta ”anpassade flygpsykologiska test” inte får göra någon bedömning av den sökandes personlighet och sociala förmågor, vilka är grundstenarna i detta högriskyrke! I tillägg till detta är det tre olika företag som har accepterat att utföra testning på dessa premisser. Dessa tre företag använder sig av olika testpaket och det finns därför inte heller något gemensamt gränsvärde för vad som anses som ”godkänt”. Och eftersom dessa tre testpaket inte heller är identiska så mäter de naturligtvis inte exakt samma egenskaper heller. Detta öppnar för ett mycket godtyckligt och orättvist antagningsförfarande!

De 40 sökande som har högst gymnasiebetygspoäng och kan uppvisa ett ”godkänt anpassat flygpsykologiskt test” kommer därefter att kallas till intervju. Det finns inga som helst studier som visar på ett samband mellan höga gymnasiepoäng och framgång i pilotyrket. Därmed är det högst sannolikt att det inte är de bäst lämpade kandidaterna blir kallade till intervju (och kom ihåg Skolverkets alarmerande undersökningar om hur vissa gymnasieskolor sätter för höga betyg för att framstå som attraktiva). SAA har dessutom, på oklara grunder, underkänt Högskoleprovet som ansökningsverktyg.

För att söka till den Integrerade Trafikflygarutbildningen ska det alltså uppvisas ett godkänt flygpsykologiskt test, som inte behöver genomföras under överinseende av en psykolog, och som i slutändan kanske inte är värt ett dugg eftersom testningen inte omfattar alla viktiga delar hos en blivande pilot. Trots den bristfälliga testproceduren kostar det ca 6000 kr att genomföra detta test. Med en god kassa i ryggen är det dessutom fullt möjligt att testa sig hos alla tre företagen med förhoppningen att klara ett godkänt resultat där det är lättast. De enda vinnarna torde vara de tre företag som genomför testningarna...

Är det verkligen så att den svenska staten är villig att sponsra en mycket kostsam yrkesutbildning där rekryteringen och urvalet görs på amatörmässiga och oklara premisser? (Det är endast ett av testföretagen som erbjuder en beskrivning av  ursprunget till sitt testmaterial).
I dagsläget skjuter YH-myndigheten över allt ansvar för rekryteringen på utbildningsanordnaren. Jag hoppas att myndigheten tar ansvar framöver för att tvinga SAA att skapa ett rättvist antagningsförfarande. Självklart med ett eget testbatteri för det ”anpassade flygpsykologiska testet”, som kan användas av fler psykologer runt om i landet, detta för att inte tvinga de sökande att göra kostsamma resor till Lund eller Stockholm. Att utföra testning av det slag som krävs initialt är många psykologer i Sverige fullt kapabla att genomföra, om det bara finns tydliga metoder och gränsvärden.

6 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Detta måste granskas noga. Om vi antar att det är ca 250 sökande * 6000kr så blir det stor business för dessa företag. Stakars ungdomar säger jag!

    SvaraRadera
  2. Intressant läsning.
    Har du någon teori om varför SAA valt att använda sig av just den uttagningsprocessen?

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det skulle vara mycket intressant om SAA kunde svara på detta själv; hur tänkte de här? Helt säkert är att uttagningsprocessen rört upp känslorna hos många - flygande, psykologer och piloter in spe. Vi har haft en besöksfrekvens på detta inlägg som slår alla rekord (för vår tämligen anonyma blogg).

    Styrelsen har dock valt att inte hänga ut enskilda företag och personer, som har accepterat att arbeta med urvalsprocessen till SAA. Vi låter det vara upp till alla intresserade att påpeka det orimliga i att använda sig av olika flygpsykologiska företag, med olika testpaket och därmed olika cut off värden för ett "godkänt" resultat.

    Vänliga hälsningar
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet. har gjort testerna hos Interpersona, ett av dessa företag. Kändes amatörmässigt. Satt vid någon gammal sliten dator och skulle vända kort från en kortlek, samtidigt som damen ställde frågor, samtidigt som man skulle räkna ut tal osv...Gjorde ett annat test på ett annat ställe, där jag vara nära att klara. Här var jag inte ens nära. Kan intyga att det skiljer sig. Dessutom är det förjävligt att man tar ut 6000 kr för dessa tester. Vi var 4 stycken som gjorde testerna hos Interperona. På en dag kammade man in 24000 kr.
    PROVEN VAR ENKLA SVARTVITA PROV. DET PRAKTISKA VAR FRAMFÖR EN GAMMAL DATOR MED EN KORTLEK OCH ETT TIDTAGARUR...

    SvaraRadera
  5. Tja...interpersona har dock mycket bra på sin statistik. De har hållit på i snart 25 år. en test behöver inte vara dålig för att man använder papper och penna, brukar ofta vara hög validitet på dessa.

    SvaraRadera
  6. Interpersona är dokumenterat duktiga. finns dock en uppsjö med tjusiga tester på marknaden men med osäker validitet.

    SvaraRadera