2 oktober 2012

Civilflyget - en tummelplats för amatörer?

Vi nås via media idag av bekymrade företrädare för Skandinaviska pilot- och kabinföreningar. Den Europeiska luftfartsmyndigheten EASA har nämligen lämnat ett nytt förslag till tjänstgöringsregler för flygande. I korthet har myndigheten valt att bortse från inspel från bl a sömn- och stressforskningen och företrädare för Human Performanceområdet. Flygande personal i Europa kommer trots sitt enorma ansvar och sina extremt oregelbundna arbetstider tillåtas/tvingas arbeta upp till 60h i veckan. Arbetspass inkluderande jourpass kommer att kunna pågå upp till 22h.

Svenska Transportstyrelsen har hittills kunnat göra egna tolkningar och mildrat EASA:s förslag, men detta ska i fortsättningen inte godkännas - inga nationella avsteg kommer att medges.

I ett Europa som knäar under hög arbetslöshet ska alltså dessa yrkesgrupper arbeta mer än 50% så mycket som övriga skiftarbetare (snitt ca 36h/vecka) och därmed förhindra att unga, nyutbildade förmågor får tillträde till arbetsmarknaden. Och i tillägg till detta utsätta passagerare för allt högre risker genererade av trötthet.

Man tar sig för pannan...

4 kommentarer:

  1. All forskning pekar åt att man bör gå åt andra hållet. C 17 i HAW (Heavy Air Wing) i Ungern kör 24tim, 45 min då de har en extra pilot med. Ändå på tok för långt.
    Men, det är väl sedan upp till bolagen om de vill lägga kortare tjänstgöringstider? Bolagen är väl inte tvingade att gå upp i tjänstetid.Nästa steg måste vara att bearbeta respektive bolags egen ledning..
    Alf Ingesson Thoor

    SvaraRadera
  2. Tyvärr fungerar det inte så... I dagens bistra ekonomiska klimat anpassar sig alla till regelverket för att inte hamna i ett sämre konkurrensläge. Det är därför som regelverket måste vara humant.


    Vänliga hälsningar
    Camilla

    SvaraRadera
  3. All respekt mot din erfarenhet och kunskap Alf men här skiner det igenom att du inte jobbar för ett civilt flygbolag. Om regelverket tillåter 24 timmars arbete per dag så kommer också enstaka flygbolag utnyttja den regeln och få ett ekonomiskt övertag gentemot sina konkurrenter. I civila världen finns ett ekonomiskt tänk som inte existerar inom försvarsmakten på samma sätt. Tiden då sunt förnuft rådde inom flygbolagen är långt borta ( om det någonsin funnits). Idag är flygbolag så pressade att utnyttja alla regelverk till dess max att alternativet är ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att ha ett regelverk som precis som Camilla säger är humant. I mitt flygbolag kör vi idag 11 timmars dagar med 6 sektorer och 30 min turn arounds utan en enda minut till lunchrast. Det här är standard inom EU idag och liknande tjänstgöring sker 5 dagar i veckan hela året runt. Att jämföra med en militär enhet tycker jag är helt fel då de oftast inte jobbar på rullande schema. Inte kan jag tänka mig att HAW jobbar 24 timmar om dygnet flera dagar i veckan, året runt. Alla kan jobba 24 timmars pass då och då, men prova att göra det varje dag.

    SvaraRadera
  4. Maximum Flying Time. 56 hours logged flight time per 7 consecutive days, 125 hours logged flight time per 30 consecutive days and 330 hours per 90 consecutive days.

    Above is Flight time and not flight duty period FDP which can be much longer. Normally FDT starts 2h45 min prior to departure and the groundtime enroute is always planned to be 3h15 m for fueling and cargo on and offload.

    SvaraRadera