30 januari 2012

Kan tillgång och efterfrågan på nya piloter hålla jämna steg under de kommande åren?

En färsk artikel i Flightglobals nätupplaga ställer sig denna befogade fråga. Boeing förutspår att det kommer behövas ca 460 000 nya trafikflygare under de två kommande decennierna - i världen totalt. Europa antas behöva 92 500 av dessa. Den allt mer snabbsvängande globala ekonomin skapar problem för långsiktigt planerande – både för flygbolag och för flygskolor.


British Airways (BA) tog i fjor ett proaktivt grepp om sin pilotrekrytering och kommer att anställa 150 nya piloter per år under de kommande fem åren. Detta även om BA i dagsläget bedömer att de egentligen bara behöver 100 stycken per år. Man vill på detta sätt kunna säkra en eventuell expansion genom att ha tillgång till välkvalificerade piloter när det väl blir dags. För att förhindra att pilotyrket bara blir en tummelplats för barn till välbeställda föräldrar har BA även tagit initiativet till att ordna med garantier för banklån för att bekosta pilotutbildningarna till de kandidater som väljs ut.

Lufthansa, som tryggt kan luta sig mot en välfungerande rekryteringsorganisation i form av DLR (Deutsche Luftraum), kommer att anställa ca 300 pilotkandidater per år under de kommande åren. Dessa utbildar man helt genom egen försorg och kandidaterna får utbildningen till en kraftigt rabatterad egenkostnad (ett lån som betalas tillbaka under de inledande åren som pilot i bolaget). Genom att styra upp både kvalitet och kvantitet på den grundläggande pilotutbildningen anser Lufthansa att man får den pilotkår man vill ha. Lufthansa anställer endast i undantagsfall erfarna piloter.

Lågprisbolagen har en annan policy vad gäller rekrytering och pilotutbildning. Hur och var piloterna är utbildade och hur dessa utbildningar är finansierade är inte en fråga som t ex Ryanair ställer sig – de anser sig ändå ha tillräckligt många sökande för att klara sina behov under de kommande åren. I dessa flygbolag får piloterna även betala inflygningar till nya flygplanstyper ur egen ficka.
En intervjuad företrädare för Oxford Aviation Academy (som bl a äger det som tidigare var SAS Flight Academy) menar att befintliga flygskolor idag har en möjlighet att skruva upp utbildningsvolymen något för att möta en ökad pilotefterfrågan. Det bedöms dock av denna företrädare som viktigt att flygbolagen engagerar sig i både rekrytering och utformning av pilotutbildningen för att säkerställa att kvalificerad personal sitter bakom spakarna även fortsättningsvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar