6 mars 2011

Harmoniseringsprojekt

År 2008 genomförde LFV en enkätundersökning som visade att många piloter upplevde att flygledarna arbetade ganska olika. För att komma till bukt med detta startades ett harmoniseringsprojekt med syfte att öka flygledarnas förståelse för bränsleoptimerade flygprofiler. Resultatet har blivit att man idag för mycket diskussioner kring gröna flygbeteenden och bränsleförbrukning ute på enheterna. Men flygbolagen och piloternas krav är inte alltid samstämmiga och därför kan det vara svårt för flygledarna att veta vad som är bäst metod för varje enskild situation.
Metodiken för hur Inbound Clearence läses har till viss del likriktats och även antalet direktrouter har ökat. Det återstår dock en del att göra när det gäller att optimera en inflygning från pilotens planering av top-of-descent och in till gate, en mycket komplex fråga som är föremål för vidare utveckling.
LFV ger numera också ut nyhetsbrevet "Anslaget" till de kunder som svarat på enkätundersökningen. Anslaget handlar om flygtrafiktjänsten och om den utveckling som sker där.
Se länk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar