tag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.comments2013-10-15T12:38:04.020+02:00Svensk Flygpsykologisk FöreningAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/12500101197609663407noreply@blogger.comBlogger31125tag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-11249668370710626992013-10-09T13:57:23.931+02:002013-10-09T13:57:23.931+02:00Interpersona är dokumenterat duktiga. finns dock e...Interpersona är dokumenterat duktiga. finns dock en uppsjö med tjusiga tester på marknaden men med osäker validitet. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-7459063291834046882013-09-18T21:42:45.847+02:002013-09-18T21:42:45.847+02:00Vi har en svensk Haverikommission som inte heller ...Vi har en svensk Haverikommission som inte heller den drar sig från att framföra subjektiva slutsatser. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-78465132477485476682013-08-30T10:20:34.858+02:002013-08-30T10:20:34.858+02:00Tja...interpersona har dock mycket bra på sin stat...Tja...interpersona har dock mycket bra på sin statistik. De har hållit på i snart 25 år. en test behöver inte vara dålig för att man använder papper och penna, brukar ofta vara hög validitet på dessa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-14328667673203003742013-08-05T20:38:18.023+02:002013-08-05T20:38:18.023+02:00Bra skrivet. har gjort testerna hos Interpersona, ...Bra skrivet. har gjort testerna hos Interpersona, ett av dessa företag. Kändes amatörmässigt. Satt vid någon gammal sliten dator och skulle vända kort från en kortlek, samtidigt som damen ställde frågor, samtidigt som man skulle räkna ut tal osv...Gjorde ett annat test på ett annat ställe, där jag vara nära att klara. Här var jag inte ens nära. Kan intyga att det skiljer sig. Dessutom är det förjävligt att man tar ut 6000 kr för dessa tester. Vi var 4 stycken som gjorde testerna hos Interperona. På en dag kammade man in 24000 kr. <br />PROVEN VAR ENKLA SVARTVITA PROV. DET PRAKTISKA VAR FRAMFÖR EN GAMMAL DATOR MED EN KORTLEK OCH ETT TIDTAGARUR...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-72236141254519418842013-02-27T14:44:51.523+01:002013-02-27T14:44:51.523+01:00Tappat hjul?! Förstår inte riktigt kopplingen till...Tappat hjul?! Förstår inte riktigt kopplingen till tjänstgöringstider och arbetsvillkor för piloter. Men återkom gärna med ett förtydligande, och gärna med ett undertecknande av inlägget med namn!Camilla Thunéhttps://www.blogger.com/profile/03474899343681126194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-75359960906182076552013-02-26T21:07:27.421+01:002013-02-26T21:07:27.421+01:00Nåja, Ryan har inte tappat några hjul ännu, det ha...Nåja, Ryan har inte tappat några hjul ännu, det har ju SAS lyckats medAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-9542051580815499772013-02-19T13:25:49.297+01:002013-02-19T13:25:49.297+01:00Jag tycker att det skulle vara mycket intressant o...Jag tycker att det skulle vara mycket intressant om SAA kunde svara på detta själv; hur tänkte de här? Helt säkert är att uttagningsprocessen rört upp känslorna hos många - flygande, psykologer och piloter in spe. Vi har haft en besöksfrekvens på detta inlägg som slår alla rekord (för vår tämligen anonyma blogg).<br /><br />Styrelsen har dock valt att inte hänga ut enskilda företag och personer, som har accepterat att arbeta med urvalsprocessen till SAA. Vi låter det vara upp till alla intresserade att påpeka det orimliga i att använda sig av olika flygpsykologiska företag, med olika testpaket och därmed olika cut off värden för ett "godkänt" resultat. <br /><br />Vänliga hälsningar<br />CamillaCamilla Thunéhttps://www.blogger.com/profile/03474899343681126194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-43506695169479193752013-02-16T19:34:45.621+01:002013-02-16T19:34:45.621+01:00Intressant läsning.
Har du någon teori om varför S...Intressant läsning.<br />Har du någon teori om varför SAA valt att använda sig av just den uttagningsprocessen?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-674929093419703842012-11-20T21:15:01.688+01:002012-11-20T21:15:01.688+01:00Mycket bra skrivet! Detta måste granskas noga. Om ...Mycket bra skrivet! Detta måste granskas noga. Om vi antar att det är ca 250 sökande * 6000kr så blir det stor business för dessa företag. Stakars ungdomar säger jag! <br /><br /> Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-79646696143421866182012-10-15T11:06:22.066+02:002012-10-15T11:06:22.066+02:00Maximum Flying Time. 56 hours logged flight time p...Maximum Flying Time. 56 hours logged flight time per 7 consecutive days, 125 hours logged flight time per 30 consecutive days and 330 hours per 90 consecutive days.<br /><br />Above is Flight time and not flight duty period FDP which can be much longer. Normally FDT starts 2h45 min prior to departure and the groundtime enroute is always planned to be 3h15 m for fueling and cargo on and offload.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-56411991157921014642012-10-09T20:22:06.649+02:002012-10-09T20:22:06.649+02:00All respekt mot din erfarenhet och kunskap Alf men...All respekt mot din erfarenhet och kunskap Alf men här skiner det igenom att du inte jobbar för ett civilt flygbolag. Om regelverket tillåter 24 timmars arbete per dag så kommer också enstaka flygbolag utnyttja den regeln och få ett ekonomiskt övertag gentemot sina konkurrenter. I civila världen finns ett ekonomiskt tänk som inte existerar inom försvarsmakten på samma sätt. Tiden då sunt förnuft rådde inom flygbolagen är långt borta ( om det någonsin funnits). Idag är flygbolag så pressade att utnyttja alla regelverk till dess max att alternativet är ekonomisk förlust. Därför är det viktigt att ha ett regelverk som precis som Camilla säger är humant. I mitt flygbolag kör vi idag 11 timmars dagar med 6 sektorer och 30 min turn arounds utan en enda minut till lunchrast. Det här är standard inom EU idag och liknande tjänstgöring sker 5 dagar i veckan hela året runt. Att jämföra med en militär enhet tycker jag är helt fel då de oftast inte jobbar på rullande schema. Inte kan jag tänka mig att HAW jobbar 24 timmar om dygnet flera dagar i veckan, året runt. Alla kan jobba 24 timmars pass då och då, men prova att göra det varje dag. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-34442954535213857272012-10-09T10:38:04.198+02:002012-10-09T10:38:04.198+02:00Tyvärr fungerar det inte så... I dagens bistra eko...Tyvärr fungerar det inte så... I dagens bistra ekonomiska klimat anpassar sig alla till regelverket för att inte hamna i ett sämre konkurrensläge. Det är därför som regelverket måste vara humant. <br /><br /><br />Vänliga hälsningar<br />CamillaCamilla Thunéhttps://www.blogger.com/profile/03474899343681126194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-60002138203451695512012-10-08T11:15:30.935+02:002012-10-08T11:15:30.935+02:00All forskning pekar åt att man bör gå åt andra hål...All forskning pekar åt att man bör gå åt andra hållet. C 17 i HAW (Heavy Air Wing) i Ungern kör 24tim, 45 min då de har en extra pilot med. Ändå på tok för långt.<br />Men, det är väl sedan upp till bolagen om de vill lägga kortare tjänstgöringstider? Bolagen är väl inte tvingade att gå upp i tjänstetid.Nästa steg måste vara att bearbeta respektive bolags egen ledning..<br />Alf Ingesson ThoorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-69381339148504532762012-07-14T15:10:24.710+02:002012-07-14T15:10:24.710+02:00Diagnosticeringen av psykiska åkommor är återkomma...Diagnosticeringen av psykiska åkommor är återkommande problem. Psykiatrin är ett ständigt krisområde med dess <br />få behandlingsmöjligheter och psykologiskt illa rustade<br />läkare. Diagnoser skrivs för lättvindigt och psykofarmaka skrivs ut på löpande band. Asberger, än sen?Bertil Törestadhttps://www.blogger.com/profile/09979693066719837672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-53630440896848547472012-06-29T18:52:29.968+02:002012-06-29T18:52:29.968+02:00Diagnoskulturen är som en snabbväxande skog; den r...Diagnoskulturen är som en snabbväxande skog; den riktigt rusar fram och breder ut sig över snart sagt allt och alla. Jag såg och åhörde intervjun med lokföraren och kände mig mest beklämd. Men det är är egentligen en effekt av ett intressant fenomen som startade redan under 1600-talet, då bl a Descartes fick ett genombrott när han hävdade att kropp och själ är två separata delar av människan. Även den moderna psykiatrin tar ju sin främsta utgångspunkt i det somatiska. Mänskliga problem kartläggs allt mer som vore dessa uppståndna enbart i hjärnans nervceller och deras förbindelser. Den stora motorn som driver den här utvecklingen finns förstås i läkemedelsindustrin, som tjänar miljarder på alla dessa diagnoser och deras behandlingsinriktningar.<br />/Hans GordonHans Gordonhttp://www.gordonconsulting.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-8133207558616527882012-06-29T11:52:43.294+02:002012-06-29T11:52:43.294+02:00"Snakeoil" är ett begrepp från 1800 tale..."Snakeoil" är ett begrepp från 1800 talet men används idag för att beskriva något som löser alla problem. Vad det har med dålig förlorare, patient, behandlare eller Soc vet jag inte. Det var i varje fall inte meningen att vara nedvärderande, enbart beskrivande och ett, dock helt misslyckat, försök till att vara rolig. <br />Det är väl ingen hemlighet att inom läkarkåren så är KBT den terapeutiska behandling som gäller och tydligen soc uppfattning också. Det är det jag menar, inte att det är fel på KBT. <br />Eklektisk syn eller psykodynamiska metoder finns liksom inte med. Dessutom finns det psykologer som är lika negativa till medicinering som det finns läkare som är rädda för allt vad psykiska behandlingar heter.<br /><br />Sedan vore det ju kul om fler än Camilla och jag debatterade. / Alf Ingesson ThoorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-65699013598683737262012-06-29T11:37:44.693+02:002012-06-29T11:37:44.693+02:00Det är den här godtyckligheten hos TPS som gör att...Det är den här godtyckligheten hos TPS som gör att folk har två läkare, en för friskintyg och en anan för behandlingar etc och så hoppas man att e två journalerna aldrig möts.<br />En intressant fråga just nu är hur förhålla sig till ECT behandlade piloter. Är det heriditeten, sjukhistorien eller behandlingen som oroar?<br />Alf Ingesson ThoorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-87044523031939019652012-06-29T11:05:43.081+02:002012-06-29T11:05:43.081+02:00Ett litet artikeltips från senaste numret av Läkar...Ett litet artikeltips från senaste numret av Läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=18415&sectionId=0<br /><br />För övrigt tycker jag att kommentaren om "snakeoil" låter lite som dålig förlorare och inte hör hemma i den här typen av bloggar.<br /><br />Vänliga hälsningar<br />CamillaCamilla Thunéhttps://www.blogger.com/profile/03474899343681126194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-51009861252173838292012-06-26T13:30:51.851+02:002012-06-26T13:30:51.851+02:00Märkligt att loss of licence försäkringar inte täc...Märkligt att loss of licence försäkringar inte täcker psykisk ohälsa. I FV behåller piloter lön och anställningsförmåner vid medicinsk eller psykisk hinder för flygtjänst även om det är ett permanent tillstånd. EU regler är inte flyghälsofrämjande utan tvärtom, håller med i det. Däremot så är det min uppfattning att det finns pat som behöver SSRI även om det inte är förstahandsvalet. Det finns också pat som är medicinerade permanent och fungerar utmärkt. Typen av depression styr behandlingen. KBT är ingen snakeoil (botar allt från nageltrång till dumhet)utan ibland behövs mera djupgående behandlingar av psykodynamisk karaktär. DMT-M är ett bra diagnostiskt instrument för depression och ångestsyndrom. Det som är intressant är också hur aviation community ställer sig till piloter vilka fått ECT-behandlingar. Jänkarna är livrädda för detta, alltså livslångt hinder. vi har en annan erfarenhet då vi vet efter omfattande neurologiska tester att pat inte behöver uppvisa några restsymptom och ej heller har några kognitiva förändringar/försämringar. Huruvida sådana ska återgå till flygtjänst och i vilken form har vi ännu inte bottnat i. Känner någon till EU syn på den frågan? / alf Ingesson ThoorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-64343290650260142842012-06-24T22:22:20.088+02:002012-06-24T22:22:20.088+02:00Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter...Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter! Har bara två invändningar: <br /><br />-Jag tror inte att flygande är skilda från normalpopulationen och då ska Socialstyrelsens rekommendationer gälla även här. SSRI är inte "best practice" vid depressionsbehandling (mild och medelsvår).<br /><br />-De civila piloterna har inte statlig anställningsgaranti och riskerar så mycket mer om de drabbas av psykisk ohälsa - sk. loss of license försäkringar täcker inte detta. Det är också detta spår som artikelförfattaren är inne på. <br /><br />Min oro gäller främst de inhumana tjänstgöringsreglerna, som myndigheterna i EU har implementerat och eventuellt kommer att försämra ytterligare, riskerar att sänka en hel yrkeskår inom en snar framtid. Utmattning och depression är nära förknippade med varandra och jag tror att åtminstone den civila sidan kommer att se en kraftig ökning framöver.Camilla Thunéhttps://www.blogger.com/profile/03474899343681126194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-64727691107735256252012-06-24T17:12:54.619+02:002012-06-24T17:12:54.619+02:00Rätt inställt och kontrollerat SSRI med uppföljnin...Rätt inställt och kontrollerat SSRI med uppföljning tillsammans med terapeutisk ansats är en metod som fungerar. I FV har vi haft flera fall där vi, efter utredning, satt in SSRI. Ingen flygning förrän verkan uppnådd och eventuella bieffekter eliminerats. Endast DK under medicinerngstiden och 10 veckor efter utsättning. Det är dock viktigt att reda ut orsken till depressionen och ifall affektivt syndrom kan misstänkas med risk för manisk episod. <br />Det är bättre med en kontrollerad och välskött patient/pilot en någon som har en obehandlad depression. <br />Överhuvudtaget så har FV flygläkare börjat att lägga mer tid på patientens psykiska hälsa och här har flygpsykologen en uppgift att biträda flygläkarna och även planera och genomföra behandlingar. /Alf Ingesson ThoorAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-65859163780095128302012-06-21T15:32:12.808+02:002012-06-21T15:32:12.808+02:00Bra och högst relevanta frågor! Men jag kontrar då...Bra och högst relevanta frågor! Men jag kontrar då med; vem är du? Och varför undrar du? I vilket syfte?<br /><br />Vänliga hälsningarCamilla Thunéhttps://www.blogger.com/profile/03474899343681126194noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-27563892934669206132012-06-21T11:20:19.982+02:002012-06-21T11:20:19.982+02:00Och vem gör vad för att komma till rätta med event...Och vem gör vad för att komma till rätta med eventuella problem? Och när? Och varför?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-34190625422122625682011-06-07T18:29:55.674+02:002011-06-07T18:29:55.674+02:00Du har rätt i att det är lätt att dölja sig bakom ...Du har rätt i att det är lätt att dölja sig bakom ett antal vedertagna orsaker och sedan förklara utifrån dessa.<br />Vad värre är att, trots vår påstådda förmåga att fånga upp avvikande händelser, ändå gör ungefär samma fel om och om igen. Skillnaden är bara att de är maskerade i olika organisatoriska klädnader eller genom modernare hjälpmedel etc.<br /><br />Grunden måste vara att vi inser att människan gör fel, både medvetna och, dessvärre omedvetna. <br />Tyvärr är alltid rädslan att straffas, hamna i dålig dager med mera, övervägande varför många viktiga felhandlingar aldrig kommer att synas trots att de sker repetativt.<br />Problemet måste lösas genom en aktiv styrning från högsta ort, både i bolag och i myndigheter, där en helt ny människosyn får råda.<br />En människosyn som bygger på att människor inte medvetet gör fel och att det är kunskapsinhämtning som ska vara fokus, inte rättskipning för att straffa de som gör fel.<br />AffeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-574871197567378406.post-61250824937071648272011-05-10T02:28:03.408+02:002011-05-10T02:28:03.408+02:00Har haft en liknande skräckupplevelse med Litauisk...Har haft en liknande skräckupplevelse med Litauiskt bolag i samband med landning på Marmal. Mazar el Sharif, i Afghanistan. Idioten missade banan, gick mot fel då han blandade ihop den nya och gamla banan. Molnbas ca 100m. Istället gör stollarna där framme (ja jag menar vad jag skriver)ett låglandningsvarv där insvängen till final sker för tidigt vilket medför att vi låg i sväng ända in på tröskeln. Jag anmälde händelsen både till FM och Transportstyrelsen och de senare begärde in en förklaring av bolaget. Förklaringen bestod i att det var en erfaren pilot som de litade på.<br /><br />Konsekvensen blev dock att det för FM räkning var färdigfluget med det bolaget.<br /><br />Affe Ingesson ThoorAnonymousnoreply@blogger.com